Gruvesafari langs Christian den 7. Stoll.

Stollen, der gruvetoget kjører inn til Kongens gruve, er mer enn en transportetappe. På våre ordinære omvisninger kjører gruvetoget direkte inn til Kongens gruve uten å stoppe, men på gruvesafari gjennom Christian den 7. stoll kan man oppleve denne transportåra. Safarien går til fots inn til Kongens gruve og returnerer med gruvetoget.

• Publikum utenfor stollen
    Stollvandringer Norsk Bergverksmuseum/ K. Becker

Varighet på turen er omtrent 2,5 time. Temperaturen er på ca 6 grader. Det anbefales varmt tøy og gode sko. Alle får utdelt hjelmer før omvisningen med tilhørende lykt. Gruvegangen vi går i er ikke stor, men man kan gå normalt uten å bøye seg. Publikum må være i stand til å bevege seg til fots. Guiden forteller om byggingen av Christian den 7.stoll. Turen gjennomføres på bestilling fra grupper. Gruvesafarien kan også kombineres med arrangement i Festsalen eller Oppholdet. Gå inn til  festen eller møtet og ta toget ut igjen for en unik opplevelse!

Fakta

Byggingen av Christian den 7. stoll som ble startet i 1782 var det største enkeltprosjektet til Sølvverket. Målet med byggingen var først og fremst å drenere gruvene for vann, bedre sirkulasjon av luft og gjøre transporten av stein mer effektivt. Planen fra 1785 var en gjennomgående tunnel gjennom fjellet med utgang 8,5 km på andre siden av åsen. Det storslåtte prosjektet ble aldri fullført, det gjenstår fortsatt 1,5 km for at stollen skal være gjennomgående.

Booking og spørsmål:

Ta kontakt med oss på: