Gruvesafari til Gottes Hülfe in der Noth

Gottes Hülfe in der Noth ligger 3636 meter inn i fjellet. Dette er en av omvisningene for de som ønsker en mer autentisk opplevelse av gruvesystemet. Turen begynner med gruvetoget inn til Kongens gruve og deretter til fots inn til Gottes Hülfe in der Noth.

• Mann med karbidlykt i Gottes Hulfe in der noth
    Norsk Bergverksmuseum/ C. Berg
  • Guide snakker til publikum i heisrommet i Gottes Hulfe in der noth-gruve
    Gruvesafari Norsk Bergverksmuseum/ K. Becker

Vi starter i Saggrenda, 8 km. utenfor Kongsberg sentrum, og setter oss på gruvetoget som tar oss inn til Kongens gruve og den etablerte publikumsruta. Fra publikumsruta følger vi gruvegangen inn til Gottes Hülfe in der Noth. Denne gruven gjør vi bergsikring i, men ellers er den som da den ble forlatt etter siste arbeidsdag i 1956. Det er ikke lys eller tilrettelagt underlag. Gruven fremstår som den ville gjort for gruvearbeideren. Vi tar turen forbi rester av maskiner, hvilerom og ikke minst "utedasser".

Gruvesafarien kan også kombineres med arrangement i Festsalen eller Oppholdet for en unik opplevelse. Turer kan bestilles av grupper, men vi setter også opp turer som man kan kjøpe billetter til gjennom året. Se annonsert program i aktivitetskalenderen.

Turens varighet: 3 timer (inkludert togtur inn og ut og gruvesafarien inn til Gottes Hülfe in der Noth.)

Anbefalt aldersgrense: 8 år. Oppmøte min. 15 minutter før togavgang. Oppmøtested for togturen inn i Sølvgruvene er Malmveien 11. Vi anbefaler fjellstøvler eller gummistøvler på turen. Museet har også gummistøvler og lykter til utlån.

Fakta

Gottes Hülfe in det Noth (Guds hjelp i nøden), er Sølvverkets nest største gruve. Oppdaget i 1654, og var i drift i ulike perioder frem til den ble nedlagt i 1956. Til sammen er det tatt ut 400 tonn sølv. Gottes Hülfe in der Noth og Kongens gruve sto for til sammen 75% av alt sølvet som ble tatt ut ved Kongsberg sølvverk. Hovedsjakta er 786 meter dyp (336 meter opp til dagen og 450 meter ned til bunnen).

Pris: 600,- pr. person, eller minstepris for grupper under 20 deltagere. Minstepris er 12.000,- og maks antall pr. gruppe er 30.

Booking og spørsmål

Ta kontakt med oss på: post@bvm.no eller ring 91 91 32 00.