Offisiell åpning av de istandsatte kahusene med Sølvverkets Venner

På stedet hvor sølvet ble funnet 400 år siden, er det rigget for åpning av de istandsatte kahusene over Kongens gruve og Armen gruve. Velkommen til et familiearrangement med forskjellige aktiviteter for store og små, arrangert av Sølvverkets Venner!

Program:

·    Åpning av arrangementet ved Kongsbergs ordfører Kari Anne Sand

·      Historisk orientering om begivenhetene i 1623 som la grunnlaget for bergstaden Kongsberg i 1624 og starten på industrialiseringen av Norge.

·      Formidlings- og aktivitetsløype blant gamle gruveminner.

·      Skimore Kongsberg holder skiheisen i gang fra kl. 10.30 til kl. 12.00 for gratis transport opp gruveåsen.  Merket sti/vei til Kongens gruve.

·      Guidet tur tilbake til Funkelia om Korset og deler av Underbergets gruvefelt.

Alt skjer utendørs, kle deg etter været! Ta med niste og bli med på en fin dag i spennende omgivelser!

• Kahus over Kongens gruve og inskripsjon til ære for kong Christian 4.
    Kongens gruve-haugen B. Sandvold/Norsk Bergverksmuseum