Sesongåpning av sølvgruvene

I år er det 400 år siden grunnleggelsen av Kongsberg. Norsk Bergverksmuseum inviterer til Åpen dag i Saggrenda 25.mai !

Sted: Saggrenda, Malmveien 11

Tid: Lørdag 25. mai klokken 11.00 - 16:00

Åpen dag åpner med gruveklokken som ringer. Sakkerhustunet blir overtatt av Det Norsk Geworbne Infanterie Regiment, og tar oss tilbake til 1700-tallet. Med uniformer, skytevåpen og blankvåpen fra denne tiden forteller de og gjenskaper litt av den historiske atmosfæren fra Sølvverkets "storhetstid". Terje Berg fra Kongsberg gir en historisk introduksjon. Infanteristene stiller ekstra mannsterkt og viser livet på 1700-tallet med telt og utstyr.

Det blir gratis omvisning i Sølvverkets anlegg i Saggrenda med museumspedagog Bjørnar Sandvold. Turen starter ved billettluka/inngangen til Christian 7.s stoll og tar oss forbi reimbåndsverkstedet, smeltehytta, sakkerhusene og mer til. Det blir anledning til å gå inn i noen av bygningene underveis.

Aktivitetsplassen er åpen og her kan store og små erfare noe av arbeidet til en gruvearbeider. Sakkerhusbutikken selger museumssuvenirer, historisk litteratur, steiner og mineraler i et bredt utvalg. Og også salg av kaffe, is og mineralvann.

Og det vil selvsagt være mulig å delta på omvisninger i selveste Kongens gruve.

Vel møtt!

Programmet starter klokken 11 på Sakkerhustunet:

Gruveklokka ringer jubileumssesongen inn

Norske Geworbne Infanterie Regiment underholder på sakkerhustunet

Omvisning med Bjørnar i Saggrenda 13.30. Gratis deltakelse ved oppmøte på henvist plass

Gruveturer klokken 12 og 14, med omvisning i Kongens gruve. Husk å booke billetter på nett.

Aktivitetsplassen er åpen til klokken 16.00. Der kan alle oppleve fyrsetting, bli med på vasking av sølv eller myntpreging.

Sakkerhusbutikken er åpen til klokken 16.

Det er mulig å ta med grillmat – vi stiller med grill.

Det Norske Geworbne Infanterie Regiment gjester Saggrenda! Nina Røsnæs
  • Gruvetoget står ute i Saggrenda