Et besøk i Konges gruve

  • Sølvgruvene - gutter på tur (Foto/Photo)
    Norsk Bergverksmuseum/ C. Berg

Bli med oss inn i Kongens gruve! Denne gruva leverte nesten halvparten av alt sølv som ble produsert ved Sølvverket og dette er nå museets publikumsgruve. Vi kjører gruvetoget 342 meter under overflaten og 2300 meter inn i fjellet. Kongens gruve er et unikt miljø under jord, og sammen med guiden får publikum en opplevelse utenom det vanlige og ikke minst kunnskap om Kongsbergs Sølvverks gruvedrift. Se mannskapsheiser, malmheiser, maskiner, smie og gruverom hvor man fant sølvet og opplev det fysiske miljøet i gruva gjennom temperatur, luftfuktighet og trekk, og ikke minst gjennom mangelen på dagslys!

Kle dere godt for temperaturen er ca. +6 grader. Togturen tar 15 minutter og innebærer en del støy. Bruk derfor utdelte ørepropper.  Omvisningen til fots rundt i gruva tar ca. 60 min og er 800 meter lang. Turen innebærer trappetrinn tilsvarende fem etasjer (16 meter).  Oppmøte senest 15 minutter før oppsatt togavgang. Sted: Malmveien 11.

Gjester med svak helse eller fysikk anbefales ikke å delta på turen. Omvisningen innebærer å gå til fots inne i gruva, samt at publikum må være i stand til å evakuere 2,3 km. til fots i nødstilfelle. Vibrasjoner i toget kan også være ubehagelig for dem med nedsatt helse eller gravide. Nedre aldersgrense er fra 3 år, anbefalt aldersgrense fra 5 år.

Varighet: 1,5 timer inkludert togtur inn/ut.

  • Gruvetoget på vei inn i gruva (Foto/Photo)
    1/6
    Gruvetoget brukes som transportmiddel for å komme 2,3 km. inn i fjellet der publikum får en guidet omvisning til fots. Norsk Bergverksmuseum/ C. Berg
  • Publikum kommer ut av togvognene (Foto/Photo)
    2/6
    Det er plass til åtte personer i hver togvogn. Norsk Bergverksmuseum/ C. Berg.
  • Mannskaps-og malmheis fra 1922 inne i gruva (Foto/Photo)
    3/6
    Hovedsjakta i Kongens gruve er 1068 meter dyp. Stolletasjen der publikum kan ferdes er 342 meter under overflaten. Norsk Bergverksmuseum/ C. Berg
  • Borrmaskin (Foto/Photo)
    4/6
    Luftdrevet borrmaskin. Norsk Bergverksmuseum/C. Berg
  • Mann som demonstrerer bruken av mannskapsheisen i gruva. (Foto/Photo)
    5/6
    Fahrkunsten fra 1881 var Sølvverkets første mannskapsheis. Den blir demonstrert ved omvisninger. Norsk Bergverksmuseum/ C. Berg
  • Oval gruvegang som er laget ved hjelp av fyrsetting. (Foto/Photo)
    6/6
    Mange av gruvegangene på Kongsberg er laget ved hjelp av brenning av trevirke, kalt fyrsetting. Noe som har skapt flotte buer i stollene. Norsk Bergverksmuseum/ C. Berg