Ny mini-utstilling; "Gullfeber i sølvbyen"

Sølv fra Kongsberg er verdensberømt og finnes på ethvert museum med respekt for seg selv. Men det er kanskje ikke alle som vet at det også ble funnet gull på Kongsberg? Naturhistorisk museum i Oslo har en samling med gullmalm fra Kongsberg som Norsk Bergverksmuseum har fått låne til utstillingen «Gullfeber i sølvbyen». De fleste av prøvene har aldri tidligere vært utstilt.

• Gullustilling 2020
    Gullutstilling C. Berg/Norsk Bergverksmuseum
    Åpning av gullutstilling; "Gullfeber i sølvbyen". C. Berg/Norsk Bergverksmuseum
    Utstillingsåpning; "Gullfeber i sølvbyen" C. Berg/Norsk Bergverksmuseum
    Gullutstilling; "Gullfeber i sølvbyen" C. Berg/Norsk Bergverksmuseum

Den 30 april 1630, seks år etter at Kongsberg sølvverk ble opprettet, ble det funnet gull på Kongsberg, dvs. elektrum, som er en legering av gull og sølv. Funnet ble gjort i Braunschweig gruve i Underberget, litt nord for slalåmanlegget i Funkelia. Det var nok ikke mye gull og det ble ikke mye oppstyr rundt funnet. Etter hvert som årene gikk ble det rapportert om flere små funn av gull fra gruvene i Underberget, fra Fräulein Christiane gruve i sør til Lovisa Augusta gruve i nord.

Et funn i 1697 i gruven Beständige Liebe i Svartås i den sørlige delen av Underberget endret stemningen, det ble nærmest gullfeber på Kongsberg. En åre i berget som var spekket med gull førte til at det umiddelbart ble gjort betydelige investeringer i et anlegg for utvinning av gull fra malmen. Man trodde og håpet at her skulle det utvinnes gull for store verdier i mange år framover. Men i 1704 var det til alles skuffelse og fortvilelse ikke grunnlag for å holde Beständige Liebe i drift lenger – det var ikke mer gullmalm igjen i fjellet. De få myntene som hadde blitt preget av gullet fra gruven kunne på langt nær dekke investeringene som hadde blitt gjort. Berghauptmann Schlanbusch, som var leder for Sølvverket da de store investeringene i Svartås ble gjort, fikk nok høre litt av hvert etter fiaskoen med Beständige Liebe – noen beskylte ham til og med for å ha plantet gullmalm fra Ungarn i gruven for å lure folk. Uansett, siden den gang har ingen snakket om å utvinne gull på Kongsberg. I alt ble det funnet gull i over 20 av sølvgruvene i distriktet. Noe av gullet gikk til produksjon av mynter, men en del gullholdige malmprøver ble tatt vare på av geologer og andre interesserte.

I samlingen til Norsk Bergverksmuseum har vi 5 stuffer med gullholdig malm fra Kongsberg, mens Naturhistorisk museum i Oslo har en del flere. Bergverksmuseet har fått låne 16 gullholdige stuffer av Naturhistorisk museum i Oslo som vi vil vise fram sammen med våre egne stuffer i en ny utstilling.

Gullstuffene er nok ikke like flotte som sølvstuffene våre, men vi synes at de er verd å vises frem.

• 1/1